Het weekend vrij - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van antje vink - WaarBenJij.nu Het weekend vrij - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van antje vink - WaarBenJij.nu

Het weekend vrij

Door: Antje

Blijf op de hoogte en volg antje

20 Januari 2013 | Israel, Jeruzalem

Zo even, 2 dagen vrij om de stad te verkennen, wat plaatjes te schieten en te relaxen.
Zaterdag vroeg op het is Sjabbat,het is wat licht bewolkt als ik naar buiten kijk , dus geen zon's opgang te zien jammer nou .. in alle vroegte klinkt de ramshoorn.
Toch ook weer iets wat echt alleen hier te oren is het is sabbat,
nou en dat is te zien, geen mensen op straat geen auto's ,lijkt op een autoloze zondag .. Langzaam kom ik op gang vanmorgen, wat zal de dag mij brengen .
eenmaal in de kleren , de wandelschoenen aan en hopa naar de oude stad , er is een dienst voor de Nederlanders , lees nog gauw even mijn briefje door en kijk mijn tas na of alles heb mee genomen ,kaart adres water fruit en
Sikkels .
Op weg naar de Jaffaroad 17
Bergje op en bergje af , na een kwartiertje voel ik mijn kuiten al gloeien, Langzaam word Jeruzalem wakker, zie steeds meer mannen in zwarte pakjes lopen, netjes vlechtjes in het haar , volgens mij zijn het allemaal vriendjes van Truus , heb ze maar even gegroet met Shalom van onze Truusje ..
Na een half uurtje had ik het al helemaal gehad met de wandeling en nog geen oude stad te zien , natuurlijk vraag ik de weg , maar de Joodse mensen zijn zo vriendelijk al weten ze de weg niet, (zullen ze nooit bekennen ) toch wijzen ze je hem ..
Eindelijk buiten de Joodse wijk , ja daar rijden taxi's zat,en de weg voor me was wel erg stijl, Dus dat was niet zo moeilijk .
Afgezet bij de New Gate. mooi op tijd ......

Vandaag Ramat ontmoet hij is een Arabier Woont zijn hele leven al in Jeruzalem, hij is al op leeftijd, .
Hij zit elke dag bij de Jaffo poort verkoopt koffie om zijn pensioen aan te vullen, hij bood mij een ook een beker aan , en hij vroeg waar ik vandaan kwam,hij wide dus een praatje maken ,ik nam de koffie aan en we zochten samen een plekje in de zon . Daar vertelde hij over het ontstaan van de joodse mensen in Israël (zo als hem is geleerd).
Het werd een indrukwekkend verhaal.
Volgens hem maakte het niet uit of je nu Palestijn Joods Christen of Arabier was, we hadden allemaal Abraham Isaak en Jacob als onze voorvaders ..En God had ons geschapen.
Waarom altijd ruzie maken zij hij, de wereld is van ons allemaal .
En daar moest ik hem toch ook wel weer gelijk in geven.

Zondag , vandaag doe ik het maar eens rustig aan. lekker uitslapen .
Ontbijt op mijn kamer. lekker lezen, wel even de zon opgezocht vanmiddag en wat kleine boodschapjes gehaald, het is hier al weer de eerste werkdag voor de mensen .

Nu zo klaar maken voor het diner.
Zal wel weer humes bij zijn, dat zit bij elke maaltijd het is vegetarisch, het lijkt op plamuur,begin het wel lekker te vinden maar kan even geen smaak erbij vinden ze doen het hier overal bij net als bij ons de mayonaise.maar ook veel groente en fruit en een bekertje??? het smaakt naar kwark .

vanavond lekker onderuit op mij bedje tv kijken en even Facebooken .....


Ps wat leuk dat jullie mij volgen mijn dagboek is al 282 keer bezocht ,
Geeft mij een goed gevoel , en zeker om te blijven schrijven ...

Dank jullie wel.
Shalom van uit Jeruzalem






  • 20 Januari 2013 - 20:55

    Tamara:

    Zeker volg ik je, blik op Israel door jouw ogen :) Mooie foto's!

  • 20 Januari 2013 - 21:39

    Annie:

    Hoi Antje, geweldig al die foto's, zo herkenbaar, VIA DOLOROSA, The Davidson Center en de klaagmuur.
    Sweet memories.
    Een fijne week toegewenst!

  • 21 Januari 2013 - 07:53

    Coby:

    Leuk je verhaal te volgen en zo krijg je wel conditie, shalom Coby

  • 21 Januari 2013 - 08:21

    Gerda:

    Wat een mooie foto's en zo herkenbaar,vooral als je er zelf bent geweest.En wat heb je er een lekker weertje bij.Fijn dat we je zo kunnen volgen.Een fijne dag gewenst.Liefs Gerda

  • 21 Januari 2013 - 15:04

    Ineke:

    Hoi Antje,

    Wat leuk dat je in de Jaffastraat bent geweest, daar hebben wij geslapen in een fijn Hotel, en de receptioniste was een Nederlandse...als je die straat uit loopt kom je vanzelf in de oude stad van Jeruzalem, mijn zusje en ik hebben daar heerlijk gewinkeld, en genoten van al het lekkers in de grote bazar!!!
    Mooi hé het horen van de Ramshoorn...je moet wel veel gaan bekijken hoor, Israël is zo mooi!!!

    Ben eigelijk wel een heel klein beetje jaloers!! Hahahaha grapje hoor, wens je een geweldige goede tijd, en lekker genieten zo veel je kan...Zie uit naar je volgende verslag...

    Lieve groetjes vanuit een heel wit en koud Nederland...

  • 23 Januari 2013 - 22:22

    Gerrie:

    Nou is het wel heel echt dat je in Israel bent....
    geweldig je verslag,geniet bibberend van de kou mee.
    10 graden onder 0 en al die sneeuw.....
    heb inmiddels skype aangemaakt maar heb nog geen geluid.
    effe Juul vragen..
    liefs en een knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

antje

Hallo ik ben Antje vink Ben in voorbereiding om naar Israël te gaan . heb vandaag een sluitend gesprek gehad en mag uitzien naar de reis . die volgende week gepland is , vind het erg spannend allemaal .. Wil jullie langs deze weg graag op de hoogte houden , van wat ik daar ga doen en wat ik allemaal meemaak . De eerst zegen is al binnen ..nu nog enkele dingen regelen . voor vertrek .. Gaan jullie mee op deze ontdekking's reis ... Shalom Antje

Actief sinds 08 Jan. 2013
Verslag gelezen: 516
Totaal aantal bezoekers 21746

Voorgaande reizen:

08 Januari 2013 - 28 Maart 2013

Israél

Landen bezocht: